پیشگام رهایی

پیشگام رهایی

طبقه بندی موضوعی

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است


حادثه شیراز و حوادث مشابه این چنینی که نقش افرینی یا بهتر بگویم بازی خوردن نیروهای مذهبی در ان را شاهد بودیم . فرصتی برای تامل در چرایی این افعال نیروهای مذهبیست .

سه جزء این برانگیختگی  ، وجود زمینه ، تحریک بیرونی و  اقدام است .

در  قشر مذهبی این  زمینه   ارزش ها  و عقاید این افراد است . البته لازم است گفته شود که یک نظام تربیتی صحیح در مملکت برای تربیت مذهبی ها وجود ندارد  در نتیجه  انتظاری برای وجود دستگاه ارزشی و عقیدتی صحیحی برای سنجش و ضریب دهی مناسب به ارزش ها برای مذهبیا انتظاری واقعی نخواهد بود .- البته جنبه فردی که نظام فکری افراد از ان حاصل میشود مد نظر است -


دستگاه ارزشی و عقیدتی ، کنش و واکنش های فرد رادر چهار چوب  خود نظم میدهد ، در نبود چنین دستگاهی کنش های متغیری از افراد خلق میشود .مخصوصا اگر عاملی بیرونی "احساسات" و مخصوصا احساسات ارزشی این افراد را با توجه به زمینه ارزشی تحریک کند  .تحریک این افراد به خصوص برای منابع محرکی که مشروعیت دارند بسیار راحت شکل میگیرد . و حاصل ان هم بالفعل شدن این برانگیختگی است ، ویژگی این برانگیختگی ناپایداری ان  است .


خلاصه کلام

شکاف  بین  "ارزشهای عقیدتی" ، و "انتظار اقدام کردن در قبال ارزشهای عقیدتی" ، عامل خلق این  حوادث و بازی خوردن این افراد در فضا سازی ها و بازی های جریانات مختلف است .

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۱۴:۰۵
پیشگام رهایی

این است معنی سخن علی‌وار علی که:

"آن ها که بی دانش و ناآگاه عبادت می کنند همچون خر گردنده خراسند، راه می‌پیمایند و به جایی نمی‌رسند، صبح تا شام در حرکتند و در راه، اما در پایان راه به همان نقطه می رسند که آغاز کرده بودند".


معنی عبادت برای عبادت، مذهب برای مذهب و راه برای راه این است. راه نه برای راه، بلکه برای رسیدن به هدف،

و مذهب نه برای مذهب بلکه راهی به سوی هدف.

اما امروز، مذهب برای مذهب است که ارج دارد، و این است که اعتقاد به مذهب، از معتقد به آن مذهب سلب مسئولیت می‌کند. آن هم از کدام مذهب؟ از خود اسلام که اصولاً عمیق‌ترین و روشن‌ترین و قاطع‌ترین بیان را برای نشان دادن مسئولیت انسان انتخاب می‌کند، زیرا وقتی عقاید مذهبی، شعائر مذهبی و احکام مذهبی خود هدف شد، هرکه مذهب داشت به هدف رسیده است و دیگر مسئولیتی بارش نیست. نماز برای نماز به این معنی است که هرکه نماز گذاشت مسئولیتش را انجام داده است اما قرآن که می گوید: "ان الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر" به این معنی است که نماز وسیله نفی و نهی زشتی و بدی است و اگر نماز کسی چنین نقشی نداشت و این نتیجه‌ها از آن برنیامد، نمازگزار و بی‌نماز یکی است، اتومبیلی که مرا به جایی نبرد با اتومبیل نداشتن یکی است. اتومبیل برای اتومبیل یعنی چه؟؟

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۱۳:۰۴
پیشگام رهایی

مسئولیت شیعه بودن، غیر از آن که یک بحث علمی و فلسفی و اعتقادی بسیار عمیق است، در قلمرو و تحقیق محقق و متفکر و آشنا با مسائل علمی، خود بخود، بحثی عمومی نیز هست، که هرکه به مکتبی - یا مذهبی - معتقد می‌شود، مسئولیت‌هایی را متوجه خویش می‌کند و شیعه بودن نیز از این قاعده مستثنی نیست.

هر کس (در هر سطحی از تفکر علمی) با اعتقاد به هر مکتب و مذهبی، باید خویشتن را در برابر این پرسش بیابد که: "اعتقادم، چه مسئولیت‌هایی را متوجه‌ام می‌کند؟" بخصوص وقتی که مسئله "شیعه بودن" است و مسئولیت بسیار جدی‌تر و سنگین‌تر. چرا که یکی از خصوصیات مذهب تشیع (نسبت به سایر مذاهب برادر در اسلام) تعریف ایمان است.

دانشمندان شیعه، در تعریف ایمان، غیر از ایمان به قلب و اقرار به زبان، شرط عمل و اجرا (و بنا به اصطلاح عمل به جوارح) را نیز می‌افزایند، که اصل "اصالت عمل" است

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۴ ، ۱۰:۵۶
پیشگام رهایی

پرستو

باید با بهار کوج کرد ،


تا گرفتار خزان نشد


پرستوها با بهار کوچ میکنند . .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۹۴ ، ۰۹:۴۲
پیشگام رهایی

سلام


ادرس مطالب قبل بنده


rahaeipoint.blogfa.com

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۴ ، ۱۱:۵۶
پیشگام رهایی