پیشگام رهایی

پیشگام رهایی

طبقه بندی موضوعی

پربیننده ترین مطالب

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

در جاهلیت، پیمانی به نام «حلف الفضول» - پیمان زیادی؛ غیر از پیمانهایی که مردم مکه بین خودشان داشتند - وجود داشت که پیامبر در آن شریک بود. یک نفر غریب وارد مکه شد و جنسش را فروخت. کسی که جنس را خریده بود، «عاص‌بن‌وائل» نام داشت که مرد گردن‌کلفتِ قلدری از اشراف مکه بود. جنس را که خرید، پولش را نداد. آن مرد غریب به هرکس مراجعه کرد، نتوانست کمکی دریافت کند. لذا بالای کوه ابوقبیس رفت و فریاد زد: ای اولاد فهر! به من ظلم شده است. پیامبر و عمویش زبیر بن عبدالمطلب آن فریاد را شنیدند؛ لذا دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند که از حق او دفاع کنند. بلند شدند پیش «عاص بن وائل» رفتند و گفتند پولش را بده؛ او هم ترسید و مجبور شد پولش را بدهد. این پیمان بین اینها برقرار ماند و تصمیم گرفتند هر بیگانه‌ای وارد مکه شد و مکی‌ها به او ظلم کردند - که غالباً هم به بیگانه‌ها و غیرمکی‌ها ظلم می‌کردند - اینها از او دفاع کنند. بعد از اسلام، سالها گذشته بود، پیامبر می‌فرمود که من هنوز هم خود را به آن پیمان متعهّد می‌دانم. // امام خامنه ای

معنای حلف الفضول

حلف الفضول به معنای پیمان جوان‌مردان، اشاره به عهد و پیمانی دارد که قبل از بعثت،حضرت پیامبر (ص) به همراه عده‌ای از جوانان مکه در خانه عبدالله بن جدعان اجتماع کردند و سوگند یاد کردند تا از ستمدیدگان و افراد غریبه‌ای را که و ارد شهر می‌شوند و مورد ستم زورمندان و اقع می‌شوند یاری کنند.


دو مورد از کاربرد این پیمان

- نجات دختر زیبا رو 

- استفاده امام حسین از این پیمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۴ ، ۱۴:۵۳
پیشگام رهایی

شاید بعضی منتظر بودند در مذاکرات پنج به علاوه یک با ایران بر سر سوریه معامله و ایران از صف کشورهای حامی نظام سوریه خارج شود. اما به اعتراف آمریکایی‌ها موضوع مذاکرات فقط مسائل هسته‌ای بود.اگر سوریه سقوط می‌کرد روسیه تمام حضورش را در خاورمیانه و شمال آفریقا از دست می‌داد و به پشت مرزهای خود محدود می‌شد.هنگام نصب سیستم دفاع موشکی در لهستان آمریکایی‌ها مدعی شدند این سیستم ربطی به روسیه ندارد و برای دفاع از حملات هسته‌ای ایران است. پس از توافق هسته‌ای روسیه از آمریکا خواست این سیستم را از لهستان جمع‌آوری کند اما آمریکا نپذیرفت و این نگرانی روسیه را برانگیخت.امروز روسیه و ناتو در اروپای شرقی هم‌مرز شده‌اند و هیچ فاصله‌ای میان آن‌ها نیست.
پس از تحولات سوریه، روسیه مشاهده کرد آمریکا نمی‌تواند تکفیریان تابع چچن، داغستان و… را کنترل کند و آن‌ها به کشورهایشان بازخواهند گشت و مشکل خواهند آفرید. به همین دلیل مستقیم ورود کرد تا شرایط را به دست بگیرد.
مدتی است نشست‌هایی جدی در دمشق، تهران و مسکو برای تشکیل ائتلافی شامل ایران، روسیه، عراق و سوریه برای مقابله با تروریسم برگزار می‌شود.


ما نمی‌خواهیم به هر قیمتی که هست همه‌ی تکفیریان را بکشیم. ما می‌توانستیم محاصره‌ی القصیر را ادامه دهیم و همه‌ی تکفیریان داخل این شهر را بکشیم اما وقتی شهر سقوط کرد برایشان راه باز کردیم و آن‌ها فرار کردند. تکفیری‌های مجروح را آمبولانس‌های ما به لبنان منتقل کردند؛ طبیعتا با هماهنگی حکومت لبنان.هنگام جنگ با اسرائیل ما شاد هستیم اما در جنگ با تکفیریان سوریه غصه داریم و دوست داشتیم چنین نبردی اصولا صورت نگیرد و این جوانان که نمی‌دانند به خدمت چه پروژه‌ای درآمده‌اند برای آزادسازی بیت المقدس به کار گرفته می‌شدند.


در مورد یمن یک ارزیابی می‌گوید نتیجه‌ی نبرد جدی مأرب می‌تواند در راه حل نهایی بسیار تعیین‌کننده باشد. امروز شرایط با گذشته بسیار تفاوت کرده است. یمنی‌ها در تمام نقاط مرزی داخل خاک عربستان حضور دارند و حتی شهری را داخل عربستان به تصرف درآورده‌اند. افق حل سیاسی در حال روشن‌تر شدن است اما به نتیجه نبردها بستگی دارد. سعودی می‌خواهد با نتیجه‌ای که در نبردها می‌گیرد دست بالا را در مذاکرات داشته باشد.


این فکر و فرهنگ که آمریکایی‌ها هیچ نقشی در اتفاقات منطقه ندارند و به عنوان یک ناجی و دلسوز وارد می‌شوند غلط است. از آن طرف هم این فکر که آمریکایی‌ها در همه‌ی مسائل دست دارند ناصحیح است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ مهر ۹۴ ، ۱۵:۰۳
پیشگام رهایی


به بهانه اهنگ به نام شهدا امیر تتلو

امیر تتلو و اذر خرم نمونه دو انسان موفق و تاثیر گذار در شبکه های اجتماعی اند .

افرادی که به صورت خود جوش با خلاقیت بالا توانسته اند علاوه بر جذب مخاطب بالا بر ارزش هایی تاکید کنند و مخاطبی را متناسب به نفوذ خود متاثر از خود قرار داده و جهت دهی کننند .


مطمئنا در این روزها  شاید  بسیاری خواستار این باشند که این افراد را به سازمان هایی جهت تامین مالی و پشتیبانی و .. متصل نمایند .

سازمان هایی که در پیچ و خم بروکراسی خود گیر کرده اند ، سازمان هایی که بودجه نفت توان و رمق انها را گرفته و خلاقیت افراد را با اتصال به ان خشکانده است . 

پول نفت و بروکراسی رسیدن به ان افراد را مبتلا ی به خود میکند ، معتاد و افتاده و خمود . 


موفقیت این افراد در ارتباط با مخاطب و جذب و تاثیر گذاری بر انها ، ما را متوجه ظرفیت گسترده در سازمان های فرهنگی و صدا و سیما میکند . ظرفیتی که با گذشت زمان علاوه بر از دست رفتن اعتماد به انها ، با گسترش وسایل مختلف ارتباط جمعی دیگر قادر به رقابت نیز نیستند .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۴ ، ۰۴:۰۶
پیشگام رهایی


اگر راستگویی را به عنوان یک "باید" در نظر بگیریم، انگاه :


1- باید راستگو باشیم. چرا؟ چون راستگویی موجب اعتماد و روابط زندگی اجتماعی می شود.
وجود اعتماد و اطمینان در روابط زندگی اجتماعی یک ضرورت است.

2- چرا باید زندگی اجتماعی را پذیرفت؟ چون ابعاد گوناگون حیات انسان فقط در زندگی اجتماعی به فعلیت می رسند.

3- به فعلیت در آمدن ابعاد وجودی انسان چه لزومی دارد؟ برای این که حیات انسان با به فعلیت رسیدن آن ابعاد می جوشد.

4- چرا باید به این جوشش توجه کرد؟ برای این که این جوشش در ذات انسان نهفته است و حیات، مقتضی ادامه خود را در ذات خود دارد.
در مقابل این پاسخ نهایی نیز نمی توان چرای دیگری را مطرح کرد. یعنی سؤال کرد که چرا باید به اقتضای ذات حیات پاسخ گفت، زیرا از نظر منطقی، ذاتی شیء قابل تعلیل (قابل علت آوردن) نیست.

//علامه جعفری 

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۴ ، ۰۳:۳۲
پیشگام رهایی

ده اصل رشد انسان در کلام امام حسن مجتبی (ع) :


1.صدق لسان در همه وضعیت در کلام

2.در مسائل و مشکلات  صدق در کار داشته باش

3. اعطای سائل ؛ به انسانی که از تو کمک میخاهد کمک کن . اگر کمکی خواست میتونی و انجام ندادی مسلمون نیستی .


4.حسن خلق ؛ ادم ها و جامعه و تشکیلات را میخواستید ببینید اسلامی هست یا نیست ببینید چگونه با هم رفتار میکنند .

5.با بهترین ابزار و و وسایل به خلق خدمت کن . به  هر کس در هر جا با هر ابزاری که داری به خلق خدمت کن .

6.رابطه با خویشان ، با فامیل ، رابطه گرم و صمیمی داشته باش نگذار خانواده بپاشد .


7.رابطه با همسایه گان رابطه خشک و رسمی نباشد نسبت به همسایه دلسوز باش .

8.هر کاری میکنی اول به حقوق توجه کن نه منافع . ما به طور غریزی ابتدا منافع رو میبینیم .منافع رو باید حتما دید ولی حقوق رو باید دید . غیر از منافع خود حق و نا حق رو باید در هر کاری ببین ، حقوق مشتری ، کارمند ، کارفرما . خودت رو بجای طرف مقابل قرار بده معیار چگونه کار کردن مشخص میشه.

9.تکریم به مهمان ، انکه وارد حریم ما شده ، و تکریمش دست ماست . در جامعه اسلامی بینید با مهمان چگونه رفتار میکنند . مهمان با خودش رزق می اورد و با رفتنش گناهانتان را با خود میبرد .


10. از همه اینها مهمتر حیاست . حیا روح شرمندگی است . انسان در روابطش با بقیه شرم کنه حیای اخلاقی ، جنسی ، سیاسی ، اقتصادی . حیا وضعیت  قلبی و روحی هست . 

//استاد حسن رحیم پور 28.9.93

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۴ ، ۰۲:۱۶
پیشگام رهایی