پیشگام رهایی

پیشگام رهایی

طبقه بندی موضوعی

پربیننده ترین مطالب

اسیب شناسی جمع های حزب اللهی

جمعه, ۶ شهریور ۱۳۹۴، ۰۶:۰۶ ب.ظ


* حضرت امیر به یکی از فرمانده هانش توصیه میکند که در حوادث و بحران ها وقتی کار ها سخت و اختلاف زیاد میشود با جماعتی که تورا یاری میکنند کار را انجام بده و با عصیان گران پیکار کن .و با کسی که مطیع توست از کسی که یاریت نمی دهد بی نیازی جو ، زیرا کسی که از پیکار ناخشنود است ، نبودنش بهتر از بودنش و در خانه نشستنش بهتر از به یاری برخاستنش است ..



* مدت زمان زیادی این مساله فکرم را بخودش مشغول کرده بود که چرا جماعت مذهبی ، که ظاهر و دغدغه و هدف یکسانی دارند ، نمیتوانند کار را جلو ببرند و با گذر زمان دچار گسستگی و چند دستگی میشوند.

اما امروز مساله برایم کمی شفاف شده است . بزرگ ترین مشکل این جماعت نبود اخلاق و رشد سرکش هوای نفس میباشد که ناشی از بی توجهی به مساله اخلاق فردی و جمعی است ، مغفول ماندن اخلاق و تربیت اخلاقی فردی و جمعی که در گیر و دار کارهای دینی و مقدس  . و  تصوری که گویا مجریان امور دینی خود بی نیاز از مراقبه های اخلاقی اند . فارغ از انکه مجری امور دینی بودن مراقبه زیاد تری نیاز دارد، مراقبه ای فردی برای مراقبت و دور شدن از اسیب هایی که مجریان امور دینی دچار ان هستند ، و مراقبه ای کاری ، تا اثار وضعی بعضی مسائل در کار کم شود ، و نفوذ و تاثیر کار بیشتر گردد.


یکی از بزرگترین معضل هایی که بنده دراین جمع ها دیده ام . معضل " من ام " هست .عده ای خیلی سریع زودتر از انچه فکرش را بکنید "من " میشوند. سهولت دسترسی به اطلاعات و اخبار دم دستی با ابزار الات ارتباط جهانی  توهم همسان و هم سطح بودن با اساتیدی که عمر خود را در تحقیق و تدبر گذاشته اند  را ایجاد کرده است .
 انقدر " من ام " به سرعت رشد میکند که هر "من"ی کار را به سمتی میکشد ، و نزاعی دائمی بین این "من ام " ها رخ میدهد ، نزاع پوچ متوهمان تخصص و تدبر و شناخت ، به اسم دین و انقلاب و جهاد و مجاهده .. 


این معضل ناشی از عمل گرا شدن و اصالت پیدا کردن کار و هدف و نادیده گرفتن وسیله رسیدن به ان است ، و توهم ما همیشه خوبیم ، چون یک بخش وسیعی از وسیله های رسیدن به هدف ارتباط تنگاتنگی با مجری ان دارد ..و مجری ، فاعل یا  رهرو خود بخشی از وسیله است .


و بدون مراقبه مجریان به عنوان یک فرد ، و مراقبه جمعی زمانی که این مجریان گرد هم میایند تا رذائل فردی خود را بر روی هم تلم بار کنند و رذیلتی جمعی و جدیدی خلق کنند نمیتوان کاری جمعی را پیش برد ، هرچند این کار برچسبی دینی و انقلابی داشته باشد ،و این مساله را نمیتوان به مراقبه های فردی نیز واگذار کرد .

مراقبه جمعی مطمئنا یک اقدامش باید جلوگیری از نفوذ "من ام " ها لااقل قبل از اصلاح شدن به حلقه تصمیم ساز باشد . تا مانع از مختل کار و پاشیده شدن جمع باشد ، با چنین مراقبه ای در گذر زمان بدنه متخصصان متعهد ، همواره گسترش میابد 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">